Elektromos autók madártávlatból

Antal Orsolya, 2017. október

Vajon egy Tesla vásárlásával megúsznám a további környezetvédelemmel való bíbelődést? Egy elektromos autó használatával megmenteném a Földet és lenyugtathatnám a (környezet)lelkiismeretemet?

Bizonyos szempontokból lehetne akár igen is a válasz, ugyanakkor, ha holisztikus szemléletmóddal összegezzük az „ökológiai gumiabroncs-nyomunk”-at, néhány tényt figyelembe kell vennünk és el kell gondolkozzunk az autóhasználat csökkentésén (is).

Szem előtt kell tartanunk a nikkel-, lítium-, kádmium- és rézbányászat okozta környezeti terhelést. Ezek a környezetromboló bányatelepek általában földrajzilag távol helyezkednek el az autó-felhasználótól, az autóvásárló tudomást sem szerez róluk vagy módszereikről.

Az elektromos autók használata (a gyártást és az üzemanyag előállítását beleértve) 35-42 tonna szén-dioxid kibocsátását eredményezi a Quartz bizonyítása alapján, ha a jelenlegi energiatermelés forrásösszetételével számolunk. Ha kizárólag megújuló forrásokból származó elektromosság hajtaná ezeket az autókat, akkor is felszabadulna életük során mintegy 14-21 tonna szén-dioxid. Ezzel szemben a benzines vagy dízelautók használata 50-53 tonna szén-dioxid emisszióját jelenti. És mindezt még azelőtt, hogy megvásároljuk az autót.

A Quartz számításai alapján az elektromos autók ökológiai lábnyomát jelenleg az akkumulátorgyártás növeli nagy mértékben, viszont előre jelezhető ennek a jövőbeni csökkentése az elektromos autók lecserélése, kiselejtezése után, az akkumulátorok újrahasznosításának segítségével.

November 20-án fogják  közzé tenni a 2030-ra vonatkozó, Európában közlekedő autókra érvényes új kibocsátási szabványt, amihez friss tanulmányok eredményeit veszik figyelembe. A brüsszeli VUB egyetemen elvégzett elektromos autó életciklus-elemzés is bizonyítja, hogy ezek a járművek jóval kevesebb üvegházhatású gázzal szennyezik a légkört mint a dízel üzemű autók, még a nagyrészt szenet felhasználó lengyelországi elektromos hálózat töltésével működő elektromos autók is.

A VUB tanulmánya szerint azonban a kritikus fémek - a lítium, a kobalt, a nikkel és a grafit - és a ritka földfémek kínálatát szoros figyelemmel kell kísérni, az akkumulátorgyártás nehézkes beindulása  nem korlátozhatja a tiszta közlekedési átmenetet. 

Egyelőre mielőtt nekifognánk kispórolni egy Tesla-előlegre a pénzt, legkörnyezetkímélőbb, ha biciklire vagy villamosra pattanunk, vagy begyalogolunk a munkahelyünkre fitneszterem helyett.

Fordítás és összefoglaló: Péter Emőke, GreenDependent és Eco-Trend Egyesület

Forrás: https://www.theguardian.com/sustainable-business/2017/aug/24/nickel-mining-hidden-environmental-cost-electric-cars-batteries

https://www.theguardian.com/environment/2017/oct/25/electric-cars-emit-50-less-greenhouse-gas-than-diesel-study-finds

és https://mno.hu/tudomany/halk-kipufogas-nem-is-olyan-zoldek-az-elektromos-autok-mint-hitte-2410475

Képek forrása: https://www.whatcar.com/news/the-best-electric-cars/ és http://www.visualcapitalist.com/lithium-fuel-green-revolution/